Hummus

05:43

Ja, wat eten veganisten nou op brood? Goede vraag, ik weet het ook niet. Je kan als veganist natuurlijk vanalles op je boterhammen smeren. Van een simpele geprakte avocado, tot hagelslag tot veganistische neppaté. Maar omdat ik normaal een kaas en smeerkaas-eter ben vooral, is het vinden van een geschikte vervanger wel lastig. Ik had met mezelf afgesproken om voor dat weekje geen dure vlees- of kaasvervangers aan te schaffen, maar juist wat creatiever te worden in de keuken. Dus maakte ik zelf, voor het eerst, zelf hummus. Waarvoor ik dit recept van de minimalist baker als uitgaanspunt heb gebruikt.

Wat heb je nodig? Een blik kikkererwten, 2 teentjes knoflook, een goede eetlepel tahini (sesampasta), citroensap (het liefst freshly squeezed, maar uit een citroenvormig plastic flesje kan ook), zout, peper, een halve zoete aardappel en eventueel extra kruiden. Zelf heb ik er wat kerriepoeder, paprikapoeder en chilivlokken aan toegevoegd. Een staafmixer, blender of foodprocessor en wat keukenpapier.

Wat doe je? Je giet de inhoud van het blik kikkererwten in een magnetronbestendig bakje (incl. sappen) en voegt hier twee teentjes gepelde knoflook aan toe (zonder kontje). Zet het bakje 4-5 minuten op de hoogste stand in de magnetron. Haal het bakje uit de magnetron en pureer het geheel met de staafmixer. Maak het keukenpapiertje goed nat en knijp uit, prik met je vork ongeveer 8 keer in de zoete aardappel en wikkel hem in het vochtige keukenpapier. Leg de omwikkelde aardappel op een bord in de magnetron en verwarm hem op de hoogste stand 8 minuten (draai na 4 minuten de aardappel om). Schil de zoete aardappel en voeg de helft aan je kikkererwtenpuree toe en pureer met de staafmixer. Voeg nu de tahini en  naar smaak de rest van de ingrediënten toe, en klaar ben je! Doe je hummus in een goed afsluitbaarbakje en laat afkoelen in de koelkast, dan wordt ie nog wat dikker en de smaak beter. Je kunt je zelfgemaakte hummus tot maximaal een week in de koelkast bewaren. En man man man, wat lekker. Zo jammer dat ik dit nooit eerder zelf heb gemaakt! Ik heb echt een gigantische pot hummus (die ik in mijn eentje nooit in een week op ga krijgen) in de koelkast staan en het zelf maken kostte me denk ik, nou, 15 minuutjes maximaal? Waarvan het grootste gedeelte (13 minuten) wachtten was op de magnetron, not too bad zou ik zeggen!

Combineer de hummus lekker met de andere helft van je zoete aardappel in stukjes en wat komkommer in stukjes voor een lekkere lunch/snack of smeer het rijkelijk op een wrap met als topping plakjes avocado. Ik eet het zelf graag bij vanalles: als dip voor rauwe groenten, bij marokkaanse couscoussalade, op een pitabroodje met komkommer en wortel of gewoon lekker met gegrilde groenten op een wrap of broodje.

Tot dusver gaat de vegan challenge me eigenlijk heel makkelijk af. Ik eet normaal weinig bewust niet vegans naast kaas, soms een ei maar dat is het ook wel. Het enige is dat aan zoveel producten in de supermarkt dierlijke e-nummers of bijvoorbeeld weipoeder zijn toegevoegd. Waarom paprikaribbelchips? Waarom vraag ik me vooral bij veel producten waar ik dierlijke toevoegingen ontdek in mijn keukenkastjes af. Maar wel goed dus dat ik me eindelijk iets bewuster wordt van wat ik eet en iets meer back to basic ga wat koken betreft. Ik houd jullie op de hoogte van mijn ervaringen, nog drie daagjes!

Liefs,

Het Broodmeisje

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe