Vegan challenge

14:51

In het teken van het nieuwe jaar hebben een vriendinnetje en ik besloten de eerste week van februari onszelf vast te bijten in een vegan challenge. Niet helemaal zelf bedacht, maar geïnspireerd op de vegan week van Serena. Ik volg al een tijdje vol interesse veel vegan foodblogs en lees veel inspirerende verhalen over de voordelen voor je gezondheid etcetera. Maar als diehard kaaseter leek het me nou niet echt wat voor mij. Vis vind ik af en toe heerlijk, maar vlees eet ik bijna nooit: dus dit is voor míj niet het moeilijkste aan deze uitdaging. Maar goed, voor een weekje wil ik het best een kans geven. Zeven dagen die toch ook weer hun steentje bijdragen wat betreft milieu en dierenleed én mij hopelijk weer inspiratie geven in de keuken. De laatste tijd ben ik door het vele werken en drukte met tentamens een beetje lui geraakt wat betreft koken. Superzonde want ik heb nog zoveel recepten en technieken die ik graag een keertje uit wil proberen. Een weekje vegan eten en koken is dus een leuke uitdaging om mezelf weer een beetje te motiveren in de keuken. Buiten dat gaat het ook met de weerstand niet supersteady de afgelopen paar maanden, doordat ik mezelf steeds niet echt de tijd gun om uit te zieken blijf ik er een beetje in hangen. Dus een weekje met extra veel groenten en fruit komt eigenlijk als geroepen!

Nu heb ik voor mezelf een beetje richtlijnen opgesteld wat betreft deze vegan week. Zo wil ik de hele week vegan eten en drinken: dus geen honing, zuivelproducten, eieren, vlees/vis, dierlijke e-nummers enzovoort. Daarnaast wil ik deze week drie documentaires kijken om mijn bewustzijn te vergroten: forks over knives, earthlings en cowspiracy. Klinkt te doen toch? Nu heb ik voor mezelf wel weer een leuke onderwijsvrije week uitgekozen voor dit experiment met veel sociale aspecten, dus het wordt wel even spannend maar ik ben benieuwd hoe het me bevalt en ik heb er zin in! Ik ben de afgelopen twee weken al veel aan het researchen over veganisme en de verschillende motieven die spelen om te kiezen voor een veganistische levensstijl. Ik heb alweer vét veel leuke nieuwe blogs ontdekt met mooie recepten en heb nog nooit met zoveel aandacht voor ingrediëntlijsten boodschappen gedaan (slecht eigenlijk, oeps). Het plan is om trouwens niet simpelweg alle stukjes vlees en kaasproducten te vervangen voor dure veganistische versies hiervan, maar juist wat creatiever om te gaan met producten die ik normaal ook gebruik.

Nou, ik heb er zin in! Ik vind het altijd wel leuk om mezelf een beetje uit te dagen en zeven dagen zonder kaas is voor mij écht een hele grote stap. Dus helemaal spannend, maar ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaring!

Liefs,

Het Broodmeisje

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe