Boodschappenlijstjes

15:00

Ik waan me af en toe een heuse Lena Lijstje. Om enige orde te scheppen in mijn leven
maak ik graag lijstjes, to do-lists etc. Mij daar vervolgens aan houden en weten waar ik
dat "oh zo belangrijke lijstje" heb gelaten is een tweede, maar goed. Binnen het thema
van budgetteren bedacht ik dat het nu toch misschien eens tijd ging worden voor boodschappenlijstjes, en (slik) mij hieraan houden. Want ik ben dol op boodschappen doen
en zoveel mogelijk in mijn mandje proppen, maar echt budget is het niet. Hoewel ik altijd
let op de prijzen en bewust keuzes maak tussen A-merken (frisdrank) en huismerken (rijst, pasta, yoghurt etc.) merkte ik dat ik toch iedere keer stiekem weer met vééls te veel thuis kwam.
Gezien de steeds afnemende beschikbare ruimte in mijn keukenkastjes besloot ik dat dit anders
moest kunnen. Ik ben tegen voedselverspilling maar merkte dat door de drukte op mijn koelkast- en keukenplankje vaak toch producten "vergat" en hierdoor weg moest gooien: zonde natuurlijk!

Dus binnen het kader van bewuster met mijn geld omgaan had ik besloten me toch maar weer
aan de boodschappenlijstjes te gaan wagen. Vooraf kijken in de kastjes wat ik precies heb, waar ik zin in heb om 's avonds te eten en wat ik verder nodig heb. Vervolgens een (kort) lijstje samenstellen met alleen die producten en dan ook écht alleen daarmee thuis komen was het plan. Nu geef ik eerlijk toe dat het hier nog wel een beetje de fout in gaat soms. Maar dat ik al onwijs veel laat liggen wat ik normaal in mijn enthousiasme had mee genomen. Ik maak (zeker wanneer ik afwijk van het lijstje) bewustere keuzes: "heb ik dit echt nodig?", "ga ik dit déze week nog eten", "heb ik niet al iets vergelijkbaars in huis?" zijn een aantal vragen die ik mijzelf probeer te stellen wanneer het fout dreigt te gaan. En ik moet zeggen, dit gaat best wel goed tot nu toe! Goed af en toe heb ik ineens zin in chocolade en zit die toch hoepla in mijn mand, maar ik merk dat ik langzaam bewuster boodschappen doe. Zo koop ik minder bonusaanbiedingen die ik normaal niet eet maar uit hebberigheid wel altijd mee nam (waarna ze dus weken/maanden op mijn plankje liggen omdat ik het gewoon niet snel pak).

Dus ik ben eindelijk op de goede weg! Ik merk ook écht wel dat ik nog steeds meer uitgeef dan nodig is, maar al helemaal dat ik aanzienlijk minder uitgeef dan eerst! En dat is positief. Ook mijn verdere koopgedrag heb ik beter in de hand nu ik alles netjes bijhoud met de budgettool-app. Omdat ik bij elke aankoop soort van het gevoel heb dat ik het naar mijzelf moet verantwoorden, sta ik er net even wat langer bij stil of ik iets wel of niet mee neem. Ik heb overigens totaal niet het idee dat ik mijzelf beperk in mijn koopgedrag of op financiëel dieet ben: ik koop gewoon wat bewuster.

Voor nu ga ik proberen dit allemaal vol te houden en te fine tunen naar nóg beter met geld omgaan, ik vind het stiekem best een leuke uitdaging voor mijzelf. En van de overgebleven euro's aan het einde van de maand kan ik natuurlijk weer sparen voor leuke dingen! Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Liefs,

Het Broodmeisje

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe